Partnerskap för att förebygga brott

Ytterligare information

Här kan du läsa avtalet om Grannsamverkan/Grannstöd i sin helhet:

Avtal om Grannstöd/Grannsamverkan

Jan Karlsson, ordförande Grannstöd & Grannsamverkan i Botkyrka.

Edvard Unsgaard, tf pressansvarig Botkyrka kommun.

Charlotta Lundström, pressansvarig
Botkyrkabyggen.

10 september 2020

Kommun och politik

Grannstöd/Grannsamverkan i Botkyrka, Botkyrka kommun och Botkyrkabyggen har skrivit avtal för att gemensamt minska bostadsinbrotten i kommunen.

Målet med det nya avtalet – som är ett idéburet offentligt partnerskap – är att parterna gemensamt ska verka för att minska bostadsinbrotten, skadegörelse och klotter i kommunen och att bidra till ökad trygghet i Botkyrka kommun.

Exempel på effektmål för avtalet:

• Grannstöd/Grannsamverkan gör regelbunden tillsyn i de mest brottsdrabbade bostadsområdena och de områden som identifieras ha behov av det. Uppdraget är att synas, informera, stödja och rapportera.
  • Förarna i grannstödbilen rapporterar skadegörelse och klotter till Botkyrkabyggen och Botkyrka kommun.
  • Veckovis rapportering av avvikelser till EST, Effektiv samordning för trygghet, där Botkyrkabyggen, kommunen, Polisen och Brandförsvaret ingår.

Avtalet gäller från 1 juli 2020 till och med 1 juli 2023.

Pressrelease