Finansinspektionen har fått veta att bedragare påstår sig vara FI och kontaktar konsumenter med information om att konsumenten kan få ersättning efter ett tidigare bedrägeri.
Bedragarna har utformat ett falskt intyg med Finansinspektionens logotyp och underskrivet av FI:s tidigare generaldirektör. I intyget kan konsumenten läsa hur mycket pengar som personen är berättigad till i ersättning.
Finansinspektionen har inte något ersättnings- eller räddningsprogram och man hjälper inte till med återbetalningar för personer som förlorat pengar i investeringsbedrägerier.
Finansinspektionen ger inte ut intyg av detta slag.
Om man blir kontaktad ska man aldrig starta sitt bank-id eller sin bankdosa på uppmaning av den som ringer.
Ta heller inte emot hjälp att logga in på banken tillsammans med bedragaren för att på så sätt få tillbaka pengar.
Råkar man som konsument ut för ett investeringsbedrägeri ska man alltid göra en polisanmälan.
Exempel på falskt intyg:
Varningar samordnas genom Digitala Varningsgruppen , ett nätverk för att minska risken för digitala brott.
Berätta för dina vänner innan de blir lurade:
Skriv ut
Relaterat Innehåll