2022-07-25, 09:45
Tips från Konsumentverket, verifierat av Säkerhetskollen.se
Konsumentverket varnar för bedragare
Just nu får Hallå konsument samtal från konsumenter som uppger att de har blivit uppringda av Konsumentverket. Men det är inte Konsumentverket som ringer. Det är bedragare som vill få konsumenter att betala för påhittade abonnemang eller legitimera sig med bank-id.
I samtalen har konsumenter bland annat informerats om att de har blivit id-kapade, eller har flera obetalda skyhöga fakturor hos ett telekombolag.
Efter att bedragarna försökt skrämmas, erbjuder de konsumenter hjälp att få fakturorna annullerade eller betalade. Konsumenter uppmanats därefter att legitimera sig med bank-id för att få hjälpen som erbjuds.
Konsumentverket ringer aldrig den här typen av samtal och betalar aldrig ut någon ersättning till konsumenter.
Tänk på att:
Aldrig lämna ut personuppgifter över telefonen.
Om du har fått eller får liknande samtal ska du genast kontakta polisen.
Anteckna gärna bedragarens telefonnummer, deras namn och vad de säger.
Varningar samordnas genom Digitala Varningsgruppen , ett nätverk för att minska risken för digitala brott.