Godmorgon!

Har sovit gott efter en lyckad bildningskväll i går kallad NOS. Grannstöd och Grannsamverkan arrangerade en kväll för framförallt hundägare men även övrigt intresserade medborgare.

Drygt 51 personer deltog utöver Kerstin Malm från Solna Lokalpolisområde som lärde och tipsade oss vad och hur vi kan bidra till ett Tryggare-Botkyrka. Under kvällen fick vi ett kort besök av en aktiv polispatrull på uppdrag i kommundelen. Tack!

Många deltagare beställde de gula ”NOS-västarna” till sina hundar så snart lyser de upp mörkret vid sina promenader. ”Med NOS drar fler tjuvar sin KOS”.

Bostadsinbrotten har minskat från drygt 300 2017 till ca 150 2019. Grannstöd och Grannsamverkan har en viktig del i den utvecklingen och med denna NOS-bildning blir det fler vaksamma ögon och fler NOSAR som bidrar till en fortsatt sådan utveckling.

Stort tack till alla deltagare, tack till ABF Botkyrka – Salem, tack till Botkyrkabyggen för aktiv marknadsföring, tack till Botkyrka Kommun för hjälp med finansiering, tack till P4 radio Södertälje för era reportage, tack till kollegorna i styrelsen för Grannstöd och Grannsamverkan och givetvis tack till polisen Kerstin Malm för era insatser. ?

Jan Karlsson

Nos-utbildningen 15/1